
                                                             2       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

subsequent dates, the plaintiff Company has approached the Civil Court

for grant of temporary injunction restraining the defendants no. 1 and 2

from referring in their broadcast, the internal document of the plaintiff

termed  by  the  defendants  as  “Hansa  Report”  or  any  other  internal

document of the plaintiff Company till final disposal of the suit.

2. Shorn of unnecessary details, the facts germane to decision

of the instant application by Notice of Motion are as under:

The plaintiff  is  a  Company incorporated under  the  Companies

Act,  1956.  The  Broadcast  Audience  Research  Council  (hereinafter

referred as “BARC”),  the authority measuring the viewership data of

various channels, commissioned the plaintiff in the year 2014 to be part

of  TV  Audience  Measurement  Process  by  installing  barometers  to

capture ‘what India watches’. Certain channels allegedly attempted to

manipulate their viewership data which had large impact on the tariffs

of  television  advertisements  based  on  such  viewership  data.  The

vigilance Team of BARC with the help of plaintiff found that the ex-

employee of the plaintiff Company was inducing the viewers to watch

particular channels. Deputy General Manager of the plaintiff Company.

Shri Nitin Kashinath Deokar filed report with Kandivali (West) Police

Station and offence vide FIR No.843 of 2020 came to be registered on

WWW.LIVELAW.IN



                                                             3       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

06.10.2020.  During  the  press  conference  on  08.10.2020  the

Commissioner of Police, Mumbai named Republic TV, a news channel

conducted  by  defendant  no.1  under  the  editorship  of  the  defendant

no.2, as one of the channels who were trying to manipulate Television

Rating Points (hereinafter referred as “TRP ratings”). In  response to the

said press  conference,  the  Republic  TV in  its  telecast  on 10.10.2020

referred  to  the  draft  internal  document  of  the  plaintiff  calling  it  as

“Hansa Report” (hereinafter “Hansa Report”). 

3. It is alleged in the plaint that Hansa Report was not shared

by plaintiff with anybody except the Vigilance Team of BARC, due to

disclosure of the Hansa Report in broadcast of Republic TV it is causing

tremendous damage to the reputation of the plaintiff,  the defendants

had  not  obtained  permission  to  use  Hansa  Report  (internal  report).

Therefore, the plaintiff has prayed for temporary injunction restraining

the  defendants  from  referring  in  their  broadcast  to  any  internal

document of the plaintiff termed to by defendants as “Hansa Report” or

any other internal document of the plaintiff.

4. Ld.  Advocate  for  the  plaintiff  submits  that  there  exists

contractual  obligation  on  the  plaintiff  not  to  disclose  any  internal

WWW.LIVELAW.IN



                                                             4       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

document to third party, the “Hansa Report” is an internal document

exchanged between the plaintiff Company and BARC, the defendants

were never authorised by the plaintiff Company to use Hansa Report for

any purposes and, therefore, serious damage is caused to the reputation

of the plaintiff after the defendant no.2 disclosed Hansa Report in the

broadcast on Republic TV news channel. According to the Ld. Advocate

for the plaintiff, the plaintiff has no concern with the defendants but the

latter are jeopardising the plaintiff Company’s reputation unnecessarily

and dragging it into controversy for no fault of it.

5. Ld. Advocate for the defendants has resisted the Notice of

Motion  contending  that  the  suit  itself  is  not  maintainable.  His

arguments are multidimensional that is to say right to privacy is not

available to the plaintiff  Company in as much as it  is  the individual

right, BARC is not made party to the suit, blanket injunction against the

defendants can not be granted in terms of prayer clauses. He has further

tendered  relevant  proof  and  highlighted  that  the  Hansa  Report  is

published/  available  on several  websites  which are  accessible  to  the

public at large and the defendants only cannot be restrained as prayed

in  the  Notice  of  Motion.  Ld.  Advocate  for  the  defendants  has  also

invited my attention to the fact that the plaintiff Company has not made

WWW.LIVELAW.IN



                                                             5       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

prayer for damages upon the allegation that the reference of the Hansa

Report in the news channel broadcast resulted in  serious damages to

the reputation of plaintiff Company. Ld. Advocate for the defendants has

also argued that freedom of press enshrined under Article 19 of  the

Constitution of  India  cannot  be curtailed by granting injunction.  Ld.

Counsel for the defendants alleges that this is a shadow suit being filed

at the behest of third party who is named in the Hansa Report and will

be benefited if injunction is granted. Therefore, he claims that balance

of convenience lies in favour of the defendants and plaintiff Company is

not entitled for any ad-interim relief.

6. From the averments made in the plaint, it is apparent that

the plaintiff is raising objection to reference of its internal report in the

broadcast of the news channel of defendant no.1. It will be important to

ascertain  the  character,  classification  and status  of  Hansa Report.  In

paragraph no.5 of the plaint, it is stated that it is an internal document

as  a  draft  detailing  the  facts  of  the  investigation  against  Mr.  Vishal

Bhandari,  ex-employee  of  the  plaintiff  Company  for  his  alleged

inducement  to  the  viewers  to  watch  particular  channels  and  this

document  is  exchanged  between  the  Vigilance  Team  of  BARC  and

plaintiff  Company.  In  this  regard,  the  relationship  of  the  plaintiff

WWW.LIVELAW.IN



                                                             6       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

Company and BARC also assumes importance. In paragraph no. 3 of the

plaint, tt is stated that BARC commissioned the plaintiff Company in the

year 2014 to be part of TV Audience Measurement Process by installing

barometers.  The  dictionary  meaning  of  word  “Commission”  is  “to

formally choose someone to do a special piece of work, or to formally

ask for a special piece of work from someone”. This demontrates that

the plaintiff is not an agent of BARC meaning thereby it is not document

exchanged  between  the  agent  and  Principal.  The  plaintiff  has  not

tendered any non disclosure agreement between itself and BARC about

the confidentiality of the communications inter se. It is also interesting

to note that the plaintiff has neither filed on record relevant excerpts of

Republic TV news channel dated 10.10.2020 wherein Hansa Report was

referred nor filed the said Hansa Report before the Court. The plaintiff

has  not  quoted  any  law  which  bars  use  of  such  documents  in  the

broadcast of news channels. From all the above, the plaintiff Company

itself  is  not  clear  about  the  character,  classification  and  status  of

purported internal document i.e. Hansa Report and it has not filed the

relevant excerpts of news channel to know which report was disclosed

by the defendants.

WWW.LIVELAW.IN



                                                             7       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

7. At  this  juncture,  it  is  also  to  be  noted  that  the  plaintiff

Company  is  not  claiming  manipulation  of  the  Hansa  Report  by  the

defendants. The only grievance raised by the plaintiff Company is that

due to  frequent  reference  of  Hansa Report  by  the  defendants  on its

news  channel  Republic  TV  it  is  causing  tremendous  damage  to  the

reputation of the plaintiff Company. Coming to the aspect of “damage to

the reputation of the plaintiff”, there is a single line statement in the

plaint about the same. From this mere statement one can not draw a

conclusion about the quantum of damage, how the reputation of the

plaintiff  is  damaged  and  which  loss  is  caused  to  the  plaintiff  by

reference  of  Hansa  Report  in  the  broadcast  of  news  channel  of

defendants.

8. It is alleged in the plaint that the defendants were never

authorized by the plaintiff to use Hansa Report for any purposes and it

is  also alleged that the said report could have been accessed by the

defendants  without  permission or  consent  of  the  plaintiff.  From this

allegation  it  is  clear  that  the  plaintiff  is  not  challenging  veracity  of

Hansa Report shown on the news channel and if it is accessed by the

defendants unauthorisedly plaintiff has to blame their employees and

not the defendants for the same. From the plaint allegations it reveals

WWW.LIVELAW.IN



                                                             8       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

that after name of Republic TV was used by Commissioner of Police,

Mumbai  in  his  press  conference  dated  08.10.2020  for  trying  to

manipulate TRP ratings, the defendants disclosed to Hansa Report on

10.10.2020 in response to the aforesaid allegations. It was natural for

the media house to use its news channel to defend itself against the

charge of  manipulation of TRP ratings and disclosing the documents

which support  their  case  of  innocence.  As  shown by the  defendants

learned counsel, the Hansa report is already in the public domain in as

much  as  it  is  accessible  to  public  on  multiple  websites,  messaging

applications.  Therefore,  it  is  not  a  case  that  the  defendants  only

accessed,  used  and  referred  Hansa  Report  in  their  broadcast  but

multiple  websites,  social  media  applications  have  also  disclosed  the

Hansa report. The plaintiff’s action against the defendants only will not

be prevent disclosure, circulation of Hansa Report. The supposition that

disclosure of  Hansa Report  by the defendants in their  broadcast will

cause damage to the reputation of the plaintiff and use thereof by other

websites  and  channels  will  not  cause  damage  to  reputation  is  not

acceptable. Therefore, it cannot be said that reference of Hansa Report

in broadcast of defendants no.1 and 2 was illegal.

WWW.LIVELAW.IN



                                                             9       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

9. The plaintiff has been unable to demonstrate even  prima

facie how irreparable loss and / or prejudice it causes by disclosure of

Hansa  report  by  the  defendants.  Once,  the  document/  matter  is  in

public domain it becomes a legitimate subject of comment by the press

and media house among others. Therefore, I do not find merit in the

allegations  against  the  defendants  and  ad-interim  relief  is  rejected.

Hence, order:

ORDER

1. Ad-interim relief is rejected.

                                                                                sd/-
                     

                                                         (C. V. Marathe)
                                   Judge,

Date : 21.10.2020                          City Civil Court, Gr. Mumbai.

Dictated on : 21.10.2020
Transcribed on : 21.10.2020
Signed by HHJ on : 22.10.2020

WWW.LIVELAW.IN



                                                             10       Ad-Int Order NM-1492/20 SU-1146/20

CERTIFIED TO BE TRUE AND CORRECT COPY OF THE ORIGINAL
SIGNED JUDGMENT/ORDER.”

UPLOAD DATE AND TIME    :     22.10.2020 at 01.10 p.m.
NAME OF STENOGRAPHER    : Mrs. Gayatri P. Acharekar

Name of the Judge (With Court 
Room no.)

HHJ Shri. C. V. Marathe
C.R. no.04

Date of Pronouncement of 
JUDGMENT/ORDER

21/10/2020

JUDGMENT/ORDER signed by 
P.O. on

22/10/2020

JUDGMENT/ORDER uploaded 
on

22/10/2020

WWW.LIVELAW.IN


